- رابطه صنعت فولاد و ساختمان در موزامبیک
صنعت فولاد و آهن در موزامبیک در درجه اول بر تولید مصالح ساختمانی مانند میلگرد، توری سیمی و ورق های آهن راه راه متمرکز است. از این مواد در ساخت ساختمان ها، پل ها، جاده ها و سایر پروژه های زیربنایی استفاده می شود. دولت موزامبیک برای حمایت از رشد صنعت ساخت و ساز، سرمایه گذاری زیادی در توسعه زیرساخت ها از جمله جاده ها، پل ها و بنادر انجام داده است. این امر فرصت هایی را برای شرکت های داخلی و خارجی برای مشارکت در پروژه های مختلف ساختمانی ایجاد کرده است.
تقاضا برای فولاد و آهن در موزامبیک در چند سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است که منجر به افزایش قیمت ها شده است. این امر توسط ترکیبی از عوامل از جمله افزایش جمعیت، شهرنشینی و افزایش سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی انجام شده است.

- ساخت و ساز در موزامبیک
علیرغم افزایش قیمت ها، موزامبیک به دلیل تقاضای زیاد و رو به رشد، بازار جذابی برای تامین کنندگان فولاد و آهن باقی مانده است. این کشور همچنین از نظر استراتژیک در نزدیکی مسیرهای اصلی کشتیرانی قرار دارد و آن را به قطبی ایده آل برای تجارت با سایر کشورهای آفریقایی تبدیل می کند. یکی از حوزه های کلیدی مورد توجه صنعت ساخت و ساز در موزامبیک، مسکن مقرون به صرفه است. این کشور دارای کسری مسکن است و بسیاری از مردم در سکونتگاه های غیررسمی زندگی می کنند. برای رفع این مشکل، دولت چندین طرح را با هدف تامین مسکن ارزان قیمت برای خانواده های کم درآمد آغاز کرده است.
- وضیعت فولاد در موزامبیک
از نظر عرضه، موزامبیک تعدادی تولیدکننده داخلی فولاد و آهن دارد، از جمله فولاد و آهن موزامبیک (MSI) و موزال، سرمایه گذاری مشترک بین بی اچ پی بیلیتون و شرکت میتسوبیشی. این شرکت ها طیف وسیعی از محصولات از جمله میلگرد، توری سیمی و ورق فلز را تولید می کنند.
- تامین کنندگان اصلی
موزامبیک علاوه بر تولیدکنندگان داخلی، مقدار قابل توجهی فولاد و آهن را از کشورهای دیگر نیز وارد می کند. چین یکی از بزرگترین تامین کنندگان فولاد به موزامبیک است و پس از آن آفریقای جنوبی و هند قرار دارند.

کپشن عکس 3:بر خلاف بسیاری از مواقع پتانسیل های صادراتی ترکیه ، پرتقال و ایران برای تامین میلگرد و صادرات آن به موزامبیک بالاتر از چین و بعد از آفریقای جنوبی به اشباع رسیده است .
- مسیرهای واردات به موزامبیک
بنادر موزامبیک نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می کنند و به عنوان دروازه هایی برای تجارت بین المللی و تسهیل واردات و صادرات کالا عمل می کنند. این کشور دارای بندرهای متعددی از جمله بندر ماپوتو، بندر بیرا، بندر ناکالا و بندر کولیمان است.
بندر ماپوتو بزرگترین و شلوغ ترین بندر موزامبیک است که بیش از 90 درصد واردات و صادرات این کشور را انجام می دهد. این کشور از نظر استراتژیک در نزدیکی آفریقای جنوبی قرار دارد و به عنوان دروازه ای به سایر کشورهای منطقه عمل می کند. این بندر در سال های اخیر دستخوش ارتقاءهای قابل توجهی شده است، از جمله ساخت اسکله های جدید و نصب تجهیزات مدرن برای بهبود کارایی.
سایر بنادر موزامبیک شامل :
بندر بیرا دومین بندر بزرگ در موزامبیک است و به عنوان دروازه اصلی به کشورهای محصور در خشکی مانند زیمبابوه، مالاوی و زامبیا عمل می کند.
بندر ناکالا در شمال موزامبیک قرار دارد و به عنوان دروازه کشورهایی مانند مالاوی، زامبیا و زیمبابوه عمل می کند .

- روابط تجاری ایران و موزامبیک
ایران و موزامبیک بیش از چهار دهه است که روابط دیپلماتیک خود را حفظ کرده اند. دو کشور در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، بهداشت، آموزش و تجارت همکاری داشته اند. علاقه ایران به موزامبیک به دلیل موقعیت استراتژیک، منابع طبیعی و اقتصاد رو به رشد آن است.
تجارت بین ایران و موزامبیک در طول سال ها به طور پیوسته افزایش یافته است و هر دو کشور طیف وسیعی از کالاها را صادر و وارد می کنند. عمده صادرات ایران به موزامبیک شامل مصالح ساختمانی، محصولات غذایی و دارویی است. از سوی دیگر، موزامبیک محصولات کشاورزی مانند بادام هندی، پنبه و شکر را به ایران صادر می کند.

به طور کلی، تجارت فولاد و آهن در موزامبیک یک صنعت رو به رشد با فرصت های فراوان برای تامین کنندگان و سرمایه گذاران است. در حالی که قیمت ها ممکن است در حال افزایش باشد، توسعه زیرساخت ها و پروژه های ساخت و ساز این کشور آن را به بازاری امیدوارکننده برای کسانی که به دنبال تجارت در آفریقا هستند تبدیل کرده است.